Jak sosám inspiraci pro svoje podnikání z TV pořadů ?

Mnozí úspěšní lidé říkají, že doma televizi vůbec nemají, protože je to žrout času. A oni si svůj čas cení zlatem. Ale všechno je o úhlu pohledu. Pokud si z televizní nabídky vyzobnete ty správné pořady a dokážete z nich vytěžit například inspiraci pro svoje podnikání, můžete to s klidem považovat za investici. A pak už co se týče času stráveného před televizní obrazovkou je čistě na vás, jak velkou investici si uděláte.

inspirace 2

 

Kdybych měl možnost strávit u televize pouze jednu hodinu denně, vybral bych si bez dlouhého přemýšlení rozhodně typ pořadů, o kterých budu psát v tomto článku. Právě televizní kanály jako: DISCOVERY, HISTORY, SPEKTRUM  a některé další jsou hlavním a v podstatě jediným důvodem, proč si platím kabelovku. A jsem přesvědčený, že ta hodina strávená u televize je opravdu skvělou investicí pokud podnikáte a hledáte inspiraci pro svoji živnost, nebo firmu.

V posledních letech vznikl nový typ pořadů, kde některé zajímavé firmy z nejrůznějších oborů ukazují chod svého podnikání před kamerou. Dělají si tím samozřejmě mimo jiné taky skvělé promo. Kromě úspěchů ale uvidíte i nejrůznější problémy a kotrmelce, které musí řešit.

Do článku jsem vybral tři pořady, které mě inspirovaly a obohatily asi nejvíc. Včetně konkrétních inspirací, které jsem si z nich vysosal. Možná se některé z nich budou hodit i vám. Tak tady jsou.

Stavitelé domů na stromech (Treehouse Masters)

Hlavní protagonista pořadu navrhuje  a se svojí partou zručných tesařů staví na zakázku úžasné dřevěné domečky na stromech, které jsou plnohodnotnou malou nemovitostí se vším všudy. Někteří lidé měli domek na stromě jako děti. Ale tenhle pán Pete Nelson proměnil záležitost z dětských let ve svoji celoživotní vášeň a taky velmi úspěšný způsob obživy. Během patnácti let získal spoustu zkušeností a stal se jakýmsi pomyslným lídrem v oboru stavby stromo-domů, jak svým výtvorům říká.

Přestože je majitelem firmy a realizuje zakázky za stovky tisíc dolarů, sám se stavby osobně účastní a je členem řemeslnického týmu. Je to totiž jeho vášeň. A při práci si zachovává svoji nefalšovanou dětskou radost, která je opravdu nakažlivá. Při stavbě stromo-domů spolupracuje také s designérkou, která dílo doladí do posledního puntíku. Domy na stromech se totiž zákazníkům předávají zařízené a plně vybavené a jsou to už opravdu luxusní malé nemovitosti se vším všudy.

Inspirace: Zásadní inspirací, kterou jsem přetavil i do svého podnikání, je že majitel téhle firmy si postupně vybudoval několik zajímavých zdrojů příjmu. Důležitým detailem je to, že všechny vycházejí z hlavního předmětu podnikání a nějak souvisí s tématem dřevěných domků na stromech. Pan Nelson kromě toho, že se osobně podílí na stavbách, napsal také několik knih z tohoto oboru. Na svém webu prodává plány a některé potřeby pro ty, kteří si chtějí postavit dům na stromě svépomocí. A na svém pozemku vybudoval i několik stromo-domů, které pronajímá jako unikátní apartmány turistům.

A tento nápaditý systém, který si pan Nelson vytvořil mě inspiroval k tomu, že jsem si  vedle víkendového venkovního prodeje svých hrnečků rozběhl i  hrnečkový e-shop. Ten je k dispozici i zákazníkům v oblastech, kam se jako stánkař pravděpodobně jen tak nepodívám.

Zlato z Beringova moře (Bering Sea Gold)

V tomhle pořadu se novodobí dobrodruzi pokoušejí těžit zlato přímo ze dna Beringova moře. Mohutnými hadicemi a čerpadly vysávají ze dna moře směs písku kamení a šupinek zlata. Je to ovšem činnost dosti riskantní a náročná. Hledači musí s hadicemi za zlatem coby potápěči a někdy stráví v ledové vodě i osm hodin. Při selhání přívodu vzduchu nebo komunikačního zařízení jde často o život. Některým se to ale bohatě vyplácí.

Z pohledu podnikatelského mě zaujalo to, že hledači zlata tam tvoří jakousi hierarchii podle toho, jak úspěšně si kdo vede. Uvidíte tam tříčlenné partičky, které si za pár tisíc dolarů pořídily základní vercajk a sní o velkém bohatství. Potom dobrodruhy, kteří opustili své zaměstnání, vybrali úspory v bance a vydali se za zlatem. Taky relativně úspěšné skupinky zlatokopů, kteří si za sezonu vydělají plus mínus na pokrytí provozních nákladů a základní obživu, ale tenhle životní styl je prostě baví. Ale uvidíte tam i zlaté magnáty. Třeba rodinu, která disponuje vybavením za miliony dolarů (a taky milionovými výnosy) a zabírá zlatonosné oblasti, které pak pronajímá těm menším.

Inspirace: Všiml jsem si, že u některých týmů je kamenem úrazu jejich chaotičnost a mizerná disciplína. Přitom by mohli být docela úspěšní. Jenže když spoustu věcí podcení a udělají různě narychlo a na koleně, tak potom mají různé prostoje a poruchy. A taky spousty roztržek v týmech. A to všechno je stojí drahocenný čas, který jim potom ke konci krátké sezony chybí. Někteří v posledních dnech sezony doslova bojují, aby vydělali aspoň na zaplacení účtů.

A díky tomu si často připomínám, jak důležité je mít určitý řád a systém. Protože se o něj budu kdykoli moct s důvěrou opřít. A taky si udržovat určitou úroveň profesionality, abych si zajistil dlouhodobou udržitelnost svojí obživy.

Americký Chopper (American Chopper)

V tomto světově známém pořadu, který se natáčel a vysílal přes deset let můžeme sledovat vývoj firmy, která staví zakázkové motorky ve stylu Chopper. A to od doby, kdy se stěhovali z garáže do středně velké dílny až po dobu, kdy byli už celosvětově známou značkou. A působili  v obrovském firemním sídle, kde měli vlastní motocyklové muzeum a soukromé firemní fitcentrum.

Kromě realizace zajímavých zakázek a budování značky je velice poutavé sledování osudů hlavních protagonistů. Majitele firmy a jeho dvou synů, z nichž jeden je líný mamánek, jehož budoucnost je z mého pohledu dost prapodivná. Zato druhý syn se na chodu firmy podílí od prvopočátku a  prozatím si vysloužil dvacetiprocentní podíl ve firmě. Více už prozrazovat nebudu.

Inspirace: Hodně zajímavé bylo sledovat, jak si tahle firma rok za rokem postupně budovala značku. I když nemám ambice, budovat celosvětově známý Brand 🙂 , každopádně mě to hodně nakoplo. A pevně jsem se rozhodl, že se výrazně odliším od konkurence. Kvalitou, nápaditostí a atmosférou, kterou v tisknu do svých produktů. a taky přístupem k zákazníkům. Ale v neposlední řadě i cenou produktů, kterou nastavuju podle svých vlastních vodítek a ne podle toho, za kolik prodávají ostatní.

A moje živnost nebude jenom nějaký krámek s hrníčkama, ale bude to ten Svět Hrnků, kde zákazníci koupí to, co jinde neuvidí a s přidanou hodnotou, která jinde není k mání. Až takhle mě to nakoplo. 🙂

inspirace z TV

Takže na tohle koukám v televizi

Těchto zajímavých pořadů je celá řada. A vy sami si můžete vybrat témata a obory, které vás budou zajímat a bavit. A hlavně inspirovat ve vaší podnikatelské praxi. V široké nabídce najdete mimo jiné třeba : zakázkové kováře, cukráře, stavitele aut, lovce krabů, realitní obchodníky a investory, kteří nakupují na dražbách, ale i kuriozity jako sběrače ženšenu.

A všechno jsou to lidé, kteří se tou konkrétní činností živí.  A před kamerou ukazují zákulisí svého někdy relativně velkého – milionového, ale někdy i docela maličkého mikro – podnikání.

Některé pořady můžete samozřejmě najít i na internetu. Nekonečným zdrojem inspirace je pak samotný YOU TUBE. Ale o tom zase jindy.

Mějte se krásně a buďte hraví (a podnikaví) 🙂

 

 

 

 

Tomáš Davidík
Mám svůj lifestylový byznys a svým čtenářům jsem průvodcem na cestě k tomu, aby už nikdy nepotřebovali zaměstnání.Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře