Spousta lidí dělá podobný byznys jako vy – je to opravdu problém ?

Taky jste to zažili ? Víte, co chcete prodávat, nebo jaké služby poskytovat. Ale když se podíváte kolem sebe, připadá vám, že to dělá kde kdo. „Má to vůbec cenu ? Nebudu jenom další z mnoha ?“

Rčení o tom, že když dva dělají totéž, nikdy to není totéž, vás částečně uklidní. Chtělo by to ale ještě pár šikovných argumentů. Ať se můžete do té své činnosti pěkně s vervou pustit.

Věcí, které mají vliv na úspěšnost jednotlivých podnikatelů  je obrovská spousta. A mix těchto faktorů vytváří nekonečné množství různých variant a možností. To dělá v dlouhodobém horizontu právě ten rozdíl, který nemusí být na první pohled vidět. Na povrchu to vypadá, že všichni dělají nebo prodávají to samé. V zákulisí se ale odehrávají velmi zajímavé procesy, které z podnikání právě dělají tu vzrušující hru, která nás baví.

h 004

Když dva dělají totéž, není to nikdy totéž

Jedna z možností, které se nabízí, když chceme uspět v konkurenčním prostředí je, odlišit se. Něčím inovativním, jiným přístupem, nebo chytrou-promyšlenou kombinací.

V době, kdy jsem prodával ledovou tříšť a začínal jezdit po poutích, jsem tuhle problematiku řešil hned od prvních dnů. Mezi pouťaři bylo nepsané pravidlo, že ti, co prodávají stejný sortiment (tříšť, cukrovou vatu, cukrovinky) budou prodávat za stejné ceny. Aby se předešlo konfliktům. Jako nováček jsem rozhodně neměl chuť provokovat. Takže jsem vymýšlel, co bych mohl udělat jinak. Zanedlouho jsem vyrazil do světa s příchutí cola. Potom přišel objev, že když ji smíchám půl na půl s citronovou, vznikne chuťově i vizuálně zajímavá kombinace. A tak vznikla příchuť s názvem MRAMOR. Lidé, kterým se to líbilo, chodili kupovat ke mně.

O několik sezon později jsem začal prodávat hračky. A spolu s nimi i ledovou tříšť. Tato sestava byla velmi atraktivní pro děti. A to zaujalo některé pořadatele, kteří mi nabídli účast na  Dětských dnech. A já si uvědomil, že jsem vlastně vytvořil unikátní kombinaci. Protože v té době se prodejci rozdělovali výhradně na prodejce občerstvení a zbožíčkáře.

Chytrým způsobem se odlišit, je hodně zajímavá a účinná strategie. A ti, kteří mají kreativního ducha, si tady opravdu vyhrají.

Zdivočelí nováčci

Každý nováček, který vstupuje do hry, tam způsobí nějakou změnu. Na tom samozřejmě není nic špatného. Všichni jsme jednou začínali a taky jsme vody více či méně rozvířili. Ale mnohokrát jsem viděl, jak noví obchodníci vtrhli na trh s jedinou myšlenkou. „Budu levnější než ostatní a budu to dělat ve velkém objemu (protože mi lidi utrhnou ruce, jak budu levný).“

Nemám teď na mysli velké firmy, které, soupeří o podíly na trhu. Mluvím o případech ze světa, ve kterém se sám pohybuju. Malé obchody, prodejní stánky a e-shopy. Někteří noví prodejci přicházejí na trh s jedinou strategií. Podívají se, co se dobře prodává a pak zamýšlejí být levnější než konkurence. Nižší cena vychází v drtivé většině případů z toho, že si frajeři sníží marži. Řeknou si, že jim to stačí. Hlavně, že prodávají a drtí konkurenci. 🙂

To, že marže musí uživit celý jejich obchodní mechanismus i je samotné, si uvědomí až později. A někdy až příliš pozdě. Často takovíto divočáci nevydrží ani jednu sezonu. To je ovšem dobrá zpráva pro ty, kteří nepodlehli krátkozrakým strategiím a poctivě budují svůj obchod s dlouhodobě udržitelným výhledem.

Tohle je další dobrá možnost, jak se odlišit od konkurence. Vymyslet  si vlastní (ale dobře promyšlenou) cenovou strategii a cenové války přenechat jiným.

Historii si nekoupíte

Nejrůznější obavy v rámci konkurenčního prostředí řeší samozřejmě nejen nově příchozí, ale i ostřílení harcovníci.Ti můžou mít někdy těžkou hlavu třeba z toho, že se objeví nějaký opravdu schopný dravec. Někdo, kdo třeba umí šikovně využívat různé moderní nástroje, umí počítat a má opravdu strašidelný tah na bránu.

Zkušený harcovník sice může mít zkažený den, když někoho takového zmerčí, ale podléhat panice ještě zdaleka nemusí. Má totiž v rukávu léta zkušeností z konkrétní branže. Všechny úspěchy i nezdary, zdolané překážky, změny, trendy. Co fungovalo a co ne. Jak reagovali zákazníci.

Pokud dělal svoji práci dobře, má vybudovanou klientelu a lidé si jeho jméno spojí s konkrétním sortimentem, nebo službou. A to je sakra dobrá konkurenční výhoda.  I kdyby nový konkurent byl opravdu schopný a navíc měl k dispozici i slušný kapitál, léta konkrétních zkušeností z praxe si prostě nekoupí.

Kvalita nebývá samozřejmostí

V motivační literatuře se asi dočtete něco jiného. Ale já mám teď na mysli každodenní realitu. Obslouží vás v každém obchodě super sympatická a ochotná prodavačka, nebo prodavač ? Mají zakoupené potraviny vždycky stejnou kvalitu ? Je všechno co se uvádí v reklamách pravda ? Nepoškodí vás obchodní zástupce tím, že vám sice nelže, ale neřekne vám všechno ?

Udržet si dlouhodobě solidní standard není snadné. Ale je to hlavně o přístupu. Takže i tady vzniká velký prostor pro odlišení se od ostatních. Jestli můžu opravdu něco doporučit, pak je to vstřícný způsob komunikace. Jak se říká: „Úsměv nic nestojí.“ Co z vás vyzařuje při osobním kontaktu, nebo to. jak se vyjadřujete v e-mailové komunikaci, o vás hodně napoví. Svou roli hraje i to, že třeba na takový mail s dotazem vůbec odpovíte (ani tohle nebývá samozřejmostí).

Těch střípků, které můžou vytvářet rozdíl je fakt hodně a v dlouhodobém horizontu se to všechno sčítá. A ve světě drobných byznysů, které mají k nějakému monopolu hodně daleko, se počítá každý bod navíc. Šikovný podnikatel, který se kromě své pozice umí vžít i do situace zákazníka má pak nejedno eso v rukávu.

Jdeme na to

Uvedl jsem jenom několik příkladů z mnoha. Všechny ale mají stejnou pointu.

Co děláte, je jedna věc, ale zásadní je, jak to děláte.

Takže pokud máte svoji činnost vymyšlenou, nebo už ji provozujete, tak s chutí do toho! A když vás někdy přepadnou chmurné myšlenky, že jste jenom jedni z mnoha ? Pak si vzpomeňte, že existují stovky možností, jak se to dá dělat. Vymýšlení kreativních možností je zábavné a udrží vás v pohybu. A ještě jedna věc na závěr. Neustálý vývoj je jedna z nejsilnějších konkurenčních výhod. Ať se vám daří. 🙂

 

Tomáš Davidík
Mám svůj lifestylový byznys a svým čtenářům jsem průvodcem na cestě k tomu, aby už nikdy nepotřebovali zaměstnání.Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře